fredag 5 juni 2009


Här om dagen gick jag in på en lunchrestaurang för att äta en dagens rätt.
Jag ställer mig vid den där skylten de ofta har i anslutning till entrén.
-Dagen rätt 69 kronor
-Pensionär 63 kronor
-A la carte......
Naturligtvis insåg jag att restaurangen inte värdera pensionärer så lågt som till 63 kronor, utan att det rörde sig om ett rabatt erbjudande på 6 kronor.

Jag går fram till en disk, beställer dagens rätt och säger med mitt bredaste leende – ”JAG ÄR PENSIONÄR” – Damen på andra sidan disken släpper uppmärksamheten från kastrullerna, ger mig en iskall blick, mönstrar mig från topp till tå och säger – ”KAN DU LEGITIMERA DIG” - Även om jag kanske borde blivit smickrad, såg jag nog närmast ut som en fågelholk i ansiktet när jag visade upp mitt körkort samtidigt som en tallrik landade på min bricka och damen ropade - ”NÄSTA”.

Jag försökte med ett nytt leende och – ha en bra dag, men min charmoffensiv hade ingen verkan.

Jag har ofta skrivit om olika upplevelser och företeelser här i livet, i synnerhet vad gäller kontakten med andra människor.
Möten är alltid intressant , även om kanske just detta inte var så positivt, så sätter det ändå igång tankarna.

Vi passerar en rad olika skeden och utvecklingsstadier i livet, men här var något nytt jag inte direkt funderat på tidigare.
Under livet skall vi förbi en mängd olika legitimeringströsklar och dessa börjar väl någonstans runt 15 år, sedan skall vi hålla på att legitimera oss i alla de sammanhang, för att bevisa att vi är den vi är och befinner oss i just den ålder vi utger oss för att vara i.

Ha en underbar dag

Nils Mohlin

1 kommentar:

Elin sa...

Ha ha, vilken restaurang var det?