måndag 7 december 2009

Säsongsavslutningen på MACK


Ann Westin


Igår var det säsongsavslutning på Malmö Comedy Klubb nere i källaren på La Couronne. Jag, Eric Andersson kom dit 18.45, en kvart försenad till samlingen. Men jag kan ju skylla på att jag är småbarnsförälder… Det mesta var riggat, men ljudet fick vi inte riktigt att klaffa fullt ut. Likt en räddande ängel kom Mattias Olsson och fixade det.

Redan 20 minuter för showstart var det fullsatt i lokalen, dvs runt 100 personer. Jag var kvällens konferencier och inledde med att pusha lite extra för Malmö Comedyfestival den 31 januari. Sen körde jag ett tidningskämt om Kinderägg och publiken var med på noterna och tyckte det var oerhört kul. Ibland är det lätt. Sen blev det publiksnack med en 50-åring, några lärare, ett par från Lund och en misslyckad trippeldejt. En del var lite avvaktande och ville hellre lyssna än att snacka med mig. Så kan det vara. Jag tycker ändå jag hade fått upp en go stämning i lokalen när det var dags att sparka igång showen.

Första komiker ut var en nyblonderad Mattias Olsson. Det blev en bra start på kvällen. Därefter Staffan Nordquist som gjorde sitt blott sjunde gig och fick mycket skratt och applåder. Han har en bra tajt femma nu. Sen avslutade Fredrik T Olsson först akten. Jag vet inte vad T:et står för, kanske turbo. Han pratar oerhört snabbt och poängerna kommer i snabb takt efter varandra. Fredrik har flera roliga vardagsbetraktelser.

Andra akten inleds av Mats Andersson, som var stabil, trygg och kryddade med roligt publiksnack. Avslutningsvis rutinerade Ann Westin som syr ihop kvällen proffsigt. Tempot skruvas upp några ytterligare snäpp och flera gånger viker sig publiken av skratt. Summa summarom blev det en mycket lyckad avslutning på MACKs höstsäsong. MACK tar nu ett välförtjänt jullov och är tillbaka i slutet av februari eller i början av mars. På återseende.

/Eric Andersson

Inga kommentarer: